23 dec. 2012

Snökaos, svanar och LaChapelle

Förra helgen var det dags att trotsa allt vad snökaosvarningar hette och dra till Stockholm. Där fick jag äntligen njuta av min sena födelsedagspresent i form av en modern tolkning av Svansjön på Dansens hus. Jag har länge sett fram emot föreställningen och gillade det jag såg även om mitt sällskapet hade hoppats på lite mer överraskning och mer finess. För mig var det härligt att äntligen få se modern dans live och inte bara på tv i program som So you think you can dance. En najs föreställning, enligt mig.

När vi ändå var i Stockholm kändes ett besök på Fotografiska som ett obligatorium. Alla lokaler på museet var vigda åt David LaChapelle. Stora bilder med mycket detaljer blandat med enklare bilder. Bakom bilderna finns ett stort djup med kopplingar till religion, miljöfrågor och samhällskritik. Varje bild fascinerar på sitt sätt, väcker tankar och beundran. Hans sätt att bygga upp miljöerna, scenerna och regissera bilderna är imponerande. Även om det fanns många bilder att se och vår tid var knapp kände jag att jag fick mycket med mig när jag gick därifrån. Att få se många av de bilder jag sett innan i magasin och på Internet i stort format på en utställning var kul. 

Så har du vägarna förbi Stockholm rekommenderar jag dig att ta en sväng inom Fotografiska. LaChapelles bilder finns kvar att beskåda fram till 3 mars nästa år. 

Foto: David LaChapelle, Icarus
Bild lånad från Fotografiskas hemsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tid att lämna en kommentar! =)